logotyp
Problem uzależnienia od chemicznych środków psychoaktywnych występuje coraz częściej na całym świecie. Według amerykańskich badań w 2008 r. przepisano około 75 milionów recept na benzodiazepiny (BDA) – leki o właściwościach m.in. uspokajających. Według danych z przeglądu systematycznego badań przeprowadzanych w Niemczech szacuje się, że liczba osób uzależnionych od BDA waha się między 128 000 a 1 600 000 osób.
Do leków nasennych powodujących najczęstsze uzależnienia zalicza się jeszcze leki niebenzodiazepinowe (tzw. Leki ,,Z”, od początkowej litery ich nazw: zolpidem, zopiklon, zaleplon).
Do przykładowych wzorców, które sugerują, że dana osoba jest uzależniona należą:
• Sugerowanie lekarzowi, że tylko ,,ten lek” jest skuteczny,
• Proszenie lub błaganie, o wypisanie recepty na dany lek,
• Częste odwiedzanie kilku lekarzy w celu otrzymania recepty na konkretny lek.
Do głównych objawów zespołu abstynencyjnego występującego w sytuacji przerwania zażywania leku są m. in. : niepokój, lęk, apatia, zaburzenia pamięci i koncentracji.
W leczeniu uzależnienia od leków nasennych i uspokajających istotna jest współpraca lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) z psychiatrą lub/i psychologiem. Rolą lekarza POZ jest m.in. zaplanowanie stopniowego zmniejszenia stosowanych dawek substancji, aby móc je następnie całkowicie odstawić. Rolą psychologa natomiast jest przeprowadzenie leczenia pozafarmakologicznego. Skuteczną metodą leczenia uzależnień jest psychoterapia poznawczo-behawioralna (Cognitive Behavior Therapy – CBT). Istotnym elementem psychoterapii jest budowanie relacji terapeutycznej (psychoterapeuta – pacjent). Dzięki tej terapii można odnieść duże sukcesy w leczeniu uzależnień, np. zapobiega ona nawrotom, pozwala zmniejszyć objawy i równocześnie zmniejszyć problemy wynikające z nadużywania leków. W utrzymaniu abstynencji niezbędne jest posiadanie motywacji oraz istotnych wartości, które kierują pacjentem. W efekcie zachęca się go do poznawania osób, którym udało się wyjść z nałogu. Istotne jest również utrzymywanie kontaktu z terapeutą, z którym można się skontaktować w chwilach słabości.
Bibliografia:
Pęksa, J. W., & Dembe, K. 2020, LECZENIE UZALEŻNIENIA OD LEKÓW NASENNYCH I USPOKAJAJĄCYCH W PODSTAWOWEJ OPIECE ZDROWOTNEJ—WSPÓŁPRACA LEKARZA I PSYCHOLOGA., PSYCHOTERAPIA 4 (195) 2020 strony: 37–48 DOI: 10.12740/PT/127511

SKN Psychoterapii Dialog ma przyjemność przedstawić książkę ,,Ciało pamięta. Rewolucja w terapii traumy. Tom 2’’ autorstwa Babette Rothschild. Jest to kontynuacja książki ,,Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i osób po urazie psychicznym’’. Poniższa recenzja powstała we współpracy z 

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego i jest dostępna na stronie wydawnictwa pod adresem https://wuj.pl/ksiazka/cialo-pamieta-tom-2
Zapraszamy do lektury!

Książka została podzielona na dwie części. Pierwsza z nich wprowadza czytelnika w teorię, a druga mówi o zastosowaniu jej w praktyce. Autorka już na początku książki podkreśla, że najważniejsze w terapii traumy jest przywracanie klientowi poczucia kontroli nad ciałem, umysłem, procesem terapeutycznym i życiem oraz naprowadza, jak to zrobić.

Większość rozdziałów wzbogacona jest opisami studiów przypadków, co ułatwia czytelnikowi odniesienie teorii do konkretnych sytuacji czy problemów. Co ciekawe, autorka podaje w wątpliwość twierdzenie, że klienci cierpiący z powodu zespołu stresu pourazowego powinni wracać do ciężkich wspomnień. Moim zdaniem, bardzo interesujący jest rozdział o regulacji autonomicznego układu nerwowego, ponieważ klienci z doświadczeniem traumy mogą z łatwością ulec pobudzeniu i niejako wymknąć się terapeucie spod kontroli. Informacje na temat AUN są bardzo przejrzyście pokazane, np. za pomocą tabeli. Dodatkowo, autorka stosuje nieoczywiste metafory i porównania, które sprawiają, że poruszane przez nią ćwiczenia czy metody zapadają w pamięć.

Zalecane jest, żeby najwięcej uwagi zostało poświęcone części praktycznej. Autorka pokazuje w niej, jak szukać zasobów i jak sprawić, żeby nawet czynności dnia codziennego nimi były. Pokazuje również, że normalizacja jest ważnym procesem. Pojawia się między innym zasada dobrych wspomnień jako skutecznego antidotum na traumatyczne wspomnienie czy informacja o ważnym aspekcie, jakim jest odpowiednie tempo terapii.

Na końcu książki pojawia się bardzo istotny załącznik dotyczący przestróg dla terapeuty traumy i unikania popularnych zagrożeń. Co więcej, dołączona jest karta informacyjna o autonomicznym układzie nerwowym. Nakierowuje ona, na co zwracać uwagę u klienta.

Warto wspomnieć, że autorka część swojej wiedzy zdobyła empirycznie, superwizując czy podczas prowadzenia terapii swoich klientów, sprawdzając w gabinecie, jakie metody świetnie sprawdzają się u osób z doświadczeniem traumy, a jakich stosować się nie powinno.

Podsumowując, pozycja świetnie sprawdzi się dla specjalistów, którzy chcieliby pomóc swojemu klientowi w kwestii uporczywych flashbacków, a także zrozumieć funkcjonowanie autonomicznego układu nerwowego. Pozycja ta różni się od innych tym, że uczy jak odnaleźć, a następnie wykorzystać zasoby w objawach klinicznych. Dodatkowo zawiera innowacyjny pomysł, by włączyć do terapii traumy relaksację, mindfulness, a także jogę.

Magdalena Michałowska
Serdecznie zapraszamy na - pierwsze w tym roku - spotkanie przygotowane przez sekcję "Dialogu" W Związku z Rodziną.
Będzie ono dotyczyło specyfiki funkcjonowania rodzin adopcyjnych, m. in. w obszarze tworzenia relacji.
Naszym gościem i ekspertem będzie Dorota Polańska- psycholog z wieloletnim doświadczeniem w pracy z rodzinami adopcyjnymi.
⏰Spotkanie odbędzie się 13 kwietnia 2021 roku o godzinie 19:00 online na platformie ZOOM
☎️Udział w spotkaniu jest bezpłatny, ale obowiązują na nie ZAPISY przez formularz: https://forms.gle/ZhdVkkbw2DbW2wH89
DKF Psycho mUWi* zaprasza na rozmowę z psycholożką Anną Cyklińską (@psychoedu_) na temat utraty w filmie i psychologii. Swoje rozważania oprzemy na analizie filmu “Manchester by the sea” w reżyserii Kennetha Lonergana.
Zwiastun filmu: https://www.youtube.com/watch?v=KbDQcvWx7a0
Jakie tematy poruszymy?
- Porozmawiamy o utracie bliskiej osoby oraz różnorodnych reakcjach na to doświadczenie, konsekwencjach dla zdrowia psychicznego i formach pomocy psychologicznej.
- Przeanalizujemy, jak wątek utraty został przedstawiony w filmie.
- Porozmawiamy również o zespole stresu pourazowego i jak objawy PTSD zostały przedstawione w filmie „Manchester by the sea”.
Kto będzie naszym gościem?
Anna Cyklińska - psycholożka, edukatorka i psychoterapeutka w trakcie 4-letniej Szkoły Psychoterapii w nurcie Poznawczo-Behawioralnym. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi platformę o zdrowiu psychicznym @psychoedu_ na Instagramie. Członkini Fundacji Można Zwariować, w ramach której współprowadzi podcast o tej samej nazwie. Swoją pracę zawodową realizuje poprzez psychoedukację, prowadząc prywatny gabinet oraz tworząc warsztaty na temat emocji i uważności.
Instagram: https://www.instagram.com/psychoedu_
Wydarzenie odbędzie się w czwartek 8 kwietnia o godzinie 19:00 na platformie Zoom.
Meeting ID: 963 5117 9873
Passcode: psychomuwi
Będzie to wydarzenie OTWARTE, na które nie obowiązują zapisy – zapraszamy wszystkich zainteresowanych!
Jeżeli interesujesz się kinem lub lubisz wątki psychologiczne w filmach, zdecydowanie nie możesz przegapić tego wydarzenia! 
*Dyskusyjny Klub Filmowy “Psycho mUWi” to projekt realizowany przez Studenckie Koło Naukowe Psychoterapii "Dialog", działające na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Zapraszamy do śledzenia nas na naszym fanpage’u DKF Psycho mUWi:
https://www.facebook.com/dkfpsychomuwi

SKN „Dialog” ma przyjemność przedstawić recenzję poradnika „Co robić, gdy brakuje ci odwagi”. Poniższa recenzja powstała we współpracy z Wydawnictwo Levyz. Książka jest dostępna na stronie wydawnictwa - https://levyz.pl/.../co-robic-gdy-brakuje-ci-odwagi.../
Zapraszamy do lektury!

Autorką książki jest Jennifer Shannon - licencjonowana psychoterapeutka CBT (psychoterapii poznawczo-behawioralnej) oraz ACT (terapii akceptacji i zaangażowania), od 1985 roku specjalizująca się w leczeniu zaburzeń lękowych - w szczególności lęku społecznego zarówno u dorosłych, dzieci, jak i młodzieży. Prezentowany, kultowy już, poradnik skierowany jest przede wszystkim do ostatniej ze wspomnianych grup. Bazując na założeniach wyżej wymienionych metod i swoim wieloletnim doświadczeniu terapeutycznym autorka pokazuje nieśmiałym i zmagającym się z fobią społeczną nastolatkom, jak mogą podjąć realne kroki prowadzące do poradzenia sobie z tym problemem.

Książka podzielona jest na rozdziały, w których autorka omawia kolejno poszczególne aspekty powiązane z lękiem społecznym, korzystając z konkretnych przykładów i licznych, zaczerpniętych z życia codziennego historyjek. Dotyczą one wielu różnego typu sytuacji społecznych, w których czytelnicy na pewno nie raz się znaleźli. Dzięki temu, że bohaterowie tych historii to “zwykli nastolatkowie” (m.in. Elisha, Alex, Bella i Chris), czytelnik może poczuć, że nie jest sam i również inni zmagają się z podobnymi trudnościami, a także może na przykładzie prześledzić jak krok po kroku radzić sobie w tego typu sytuacjach.

W początkowych rozdziałach autorka koncentruje się na zaznajomieniu czytelnika z jego własnymi obawami i fobiami, nazywając i etykietując je, a także pokazując, co traci i co mógłby zyskać, gdyby udało mu się je pokonać. Ponadto omawia możliwe przyczyny lęku, takie jak predyspozycje genetyczne, modelowanie behawioralne i przygnębiające doświadczenia. Zwraca także uwagę na adaptacyjne znaczenie tej emocji.

Następne rozdziały ukazują zniekształcenia poznawcze, takie jak np. efekt reflektora, perfekcjonizm społeczny czy myślenie katastroficzne. Ta część ilustruje, jak w konkretnych sytuacjach zniekształcenia poznawcze prowadzą do lęku społecznego i w konsekwencji do unikania działania, które mogłoby przybliżyć czytelnika do zamierzonego celu. Ponadto omawiając funkcjonowanie schematu “myśli-emocje-zachowania” autorka na konkretnych przykładach ilustruje czytelnikowi związek między poszczególnymi elementami tego łańcucha, a następnie pokazuje, jak korzystając z tej wiedzy i przekształcając swoje szkodliwe myśli czytelnik może realnie wpłynąć na swoje uczucia i w konsekwencji zachowanie, zmieniając je na korzystniejsze i zgodne z wartościami czytelnika. Podkreśla również rolę zdobywania doświadczeń i działania, bez których osiągnięcie realnej zmiany jest właściwie niemożliwe (czyli wspinanie się po tzw. drabinie doświadczeń - zaczynając od najniższych szczebli i potem stopniowo przeskakując na wyższe).

Ważnym uzupełnieniem książki są ilustracje wykonane przez męża autorki, a także liczne praktyczne zadania umożliwiające większe zaangażowanie czytelnika w lekturę i przełożenie podawanych przez autorkę przykładów i informacji na jego własny przypadek.

Poradnik ten niewątpliwie warty jest polecenia wszystkim nieśmiałym nastolatkom i ich rodzicom, a także profesjonalnym terapeutom i wszystkim zainteresowanym terapią CBT i ACT.

Małgorzata Kopycka

Studenckie Koło Naukowe Psychoterapii DIALOG
Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
ul. Stawki 5/7, 00-183 Warszawa
logotyp